הוראה ומתן שירות נגישים לסטודנטים עם צרכים מיוחדים: הנחיות לסגל האקדמי והמנהלי - תשע"ט
נגישות הינה תנאי מרכזי לקיום שוויון זכויות והזדמנויות לכלל החברה. היא איננה רק שיפור אמצעי הגישה הפיזית, ובמוסדות לרכישת ידע והשכלה יש חשיבות עליונה לנגישות השירות ולהעברת המידע. בכיתות הלימוד נוכחים סטודנטים עם צרכים מיוחדים, אשר בגינם הם מתקשים לעקוב אחר תוכן ההרצאות והתרגולים, ועושים מאמצים עילאיים על מנת להצליח בלימודים אקדמיים כשאר חבריהם לתואר.
לפניכם המלצות והנחיות כלליות לדרכי הוראה ומתן מענה לסטודנטים עם צרכים מיוחדים. כמו כן, תוכלו למצוא בסוף העמוד מידע בנוגע לשירותים השונים הניתנים באוניברסיטה, עליהם תוכלו ליידע את הסטודנטים הפונים אליכם.
מידע כללי
- סטודנטים עם צרכים מיוחדים כוללים סטודנטים עם לקות ראייה, עיוורון, לקות שמיעה, חירשות, מוגבלות פיזית, מחלה כרונית (בטיפול המדור לקידום סטודנטים), לקות למידה (בטיפול המדור לייעוץ לימודי) ולקות נפשית (בטיפול השרות הפסיכולוגי). חשוב לציין כי לעתים המגבלה אינה נראית לעין, אך היא מהווה מכשול משמעותי ביכולת התפקוד של הסטודנט.
- חשוב ביותר לשמור על פרטיות הסטודנט, יש להקפיד לדבר איתו ביחידות על ענייניו האישיים והרפואיים.
- מומלץ ליידע את הסטודנטים על הגורמים השונים המסייעים באוניברסיטה, פרטיהם נמצאים בטבלה שבהמשך. כמו כן חשוב ליידע סטודנטים עם לקויות שונות על מרכזי הלמידה הממוקמים בבניין מיטשל, בבניין הספרייה המרכזית, ובבניין הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך, המצוידים בטכנולוגיה מסייעת, וכן על האפשרויות השונות להיעזר במדורים הרלוונטיים בדקנאט הסטודנטים.
- ישנה אפשרות עבור סטודנטים עם צרכים מיוחדים להיבחן במבחנים בתנאים מותאמים, על מנת לקבל יעוץ ואישור על כך יש לפנות בתחילת הסמסטר למדור הרלוונטי בדקאנט הסטודנטים.
הנחיות לסגל האקדמי, מרצים/מתרגלים:
- מומלץ לציין או לפרסם בסילבוס כי ניתן לפנות אליכם על מנת ליידע לגבי בעיה או מגבלה שעלולות להקשות על הלימוד בקורס.
- פרסום מראש של מצגות, חומר למידה או נקודות מרכזיות בכל הרצאה או תרגול באתר הקורס יאפשרו לסטודנטים עם צרכים מיוחדים להתכונן מראש ויסייע במעקב אחר תוכן השיעור. כמו כן, רצוי לפרסם שינויים או הודעות אודות מבנה וחובות הקורס.
- למען סטודנטים עם לקות ראייה, יש להשתדל להקריא בקול את הנכתב על הלוח, לכתוב בכתב גדול וברור, להשתמש במרקר/טוש כהה (שחור או סגול, לא ירוק או אדום). בעת שימוש במצגות, חשוב שמידע כתוב וגרפים יהיו גדולים ככל האפשר וצבעם כהה על רקע בהיר, וכן מומלץ ללוות תיאור גרפי בתיאור מילולי.
- אנא אשרו לסטודנטים הזקוקים לכך להקליט את ההרצאה או התרגול.
- למען סטודנטים עם לקות שמיעה, חשוב לדבר עם הפנים אל הסטודנטים, להשתדל לא להסתיר את הפה בזמן דיבור וכן מומלץ לחזור על שאלות או הערות שנאמרו על ידי סטודנטים אחרים על מנת לסייע לעקוב אחר דיון המתרחש בשיעור.
- סטודנטים עם לקות שמיעה נעזרים במהלך השיעורים במכשיר FM אישי, המורכב ממשדר (מיקרופון) המשדר את קול המרצה ישירות למכשיר השמיעה או המקלט של הסטודנט, ובכך מפחית את ההשפעה השלילית של רעשי הרקע. אנא שיתפו עימם פעולה, ענדו את המכשיר על הבגד שלכם, קרוב לפה, והשתדלו לא לכסות את המכשיר.
- באולמות בהם הותקנו מערכות עזר לשמיעה, אשר מחוברות למערכת ההגברה של האולם, חשוב ביותר להקפיד על שימוש במיקרופון ומערכת הגברה של האולם (שילוט על כך תוכלו למצוא בכניסה לאולמות אלה).
- חשוב לדעת כי בין המאפיינים הבולטים בקרב סטודנטים עם לקויות למידה ו/או לקות נפשית ו/או מחלה כרונית, הינם אי יציבות וצרכים משתנים. במידה ואתם פוגשים סטודנטים עם שינויים התנהגותיים או רגשיים ניתן להתייעץ ו/או להפנות למדור הרלוונטי בדקאנט הסטודנטים.
- לעתים, בעקבות מחלה ממושכת ו/או תופעות לוואי של תרופות, יכולות להיות היעדרויות רבות במהלך השנה. במקרים אלה מומלץ לאפשר היעדרות מקורסים עם נוכחות חובה, בכפוף לאישורים רפואיים.
- למען סטודנטים אשר אינם מסוגלים להאזין להרצאה ולרשום סיכומי שיעור במקביל, רצוי לבדוק בתחילת הקורס האם ישנם מתנדבים אשר יכולים לסכם את חומר ההרצאה עבורם. ניתן לקשר בין הסטודנטים או לחלופין להעלות את הסיכומים לאתר הקורס.
- הנחיות בזמן מבחן: חשוב לכתוב על הלוח שינויים והבהרות הקשורים במבחן ובזמנים, יש לוודא כי סטודנט עם לקות שמיעה שם לב כי נכנס מרצה או מתרגל לכיתה. כמו כן, מומלץ לענות על שאלות בכתב ולא בלחישה. כפי שנאמר, מבחנים בתנאים מותאמים הינם בסמכות המדור הרלוונטי בדקאנט הסטודנטים.
בברכת שנת לימודים פורייה ומוצלחת!
ענת קורן-דרור – רכזת נגישות
לימור שם טוב - מנהלת המדור לקידום סטודנטים
אלברטו מס'ציאני - מנהל השירות הפסיכולוגי
ד"ר תמי אמיר - מנהלת המרכז ליעוץ לימודי
בשיתוף מדורי דקאנט הסטודנטים
רשימת גופים לייעוץ או הפניית הסטודנטים:
גוף |
שם |
טלפון |
דוא"ל /מיקום |
אתר האינטרנט של האוניברסיטה אודות שירותים לאנשים עם צרכים מיוחדים:
|
|||
רכזת נגישות |
ענת קורן-דרור |
03-6407289 |
יחידת הבטיחות, בניין האקדמיה למוזיקה |
המדור לקידום סטודנטים |
עו"ס אילנה קאופמן נאורה לוי |
03-6409691 03-6406888 |
ilanak@tauex.tau.ac.il |
מרכז אבחון וטיפול לליקויי למידה - |
|
03-6409692 |
yeutz@post.tau.ac.il |
רכזות שירותי תמיכה לליקויי למידה - דקאנט הסטודנטים |
רוני ברמק, |
03-6408232 |
tmicha.ll.tau@gmail.com |
השירות הפסיכולוגי - דקאנט הסטודנטים |
אלברטו מסצ'יאני |
03-6408505 |
clinic@post.tau.ac.il |
תכנית חונכות אקדמית עבור סטודנטים המתמודדים עם מגבלות נפשיות |
ליטל אבגיל |
052-7387003 |
בנין ספרות זולה חדר 5 בתאום מראש |
מדור מלגות, הלוואות מעונות וסיוע כלכלי | אני לוי | 03-6408067 – 03-6409687
פקס: 03-6409690 |
anniel@tauex.tau.ac.il http://deanstudents.tau.ac.il/scholarship-dorms-and-financial-aid |
עמותת בקול - ארגון כבדי שמיעה ומתחרשים |
|
03-5257001 פקס: 03-5257004 |
רחוב טשרניחובסקי 17, ת"א |
עמותת לשם – קידום השכלה לסטודנטים ליקויי למידה |
|
052-3659956 |
|
על"ה – לקידום הסטודנטים העיוורים והדיסלקטיים בישראל |
|
02-5882155 |
|
המוסד לביטוח הלאומי – אגף השיקום המקצועי |
|
02-6463488 |